Powrót do przeszłości...

To jest to!
tawal
Posty: 292
Rejestracja: 03 sierpnia 2008, 20:18
Obserwuję: N858, Q316. L29, BODLA,PESEL,BINKA-BOKSU
Lokalizacja: Giżycko

20 lutego 2018, 18:11

Porządkowanie dysku trwa. Kolejna z ciekawych i rzadkich maszyn. :-) I do tego "jednosilnikowa".

2010-01-24 13.46 UM994 Shar Ink An-72 RA-74015

Obrazek
Awatar użytkownika
K_M
Donator
Posty: 506
Rejestracja: 10 maja 2016, 18:15
Obserwuję: wszystko w promieniu do 50km
Lokalizacja: Grebocin

12 marca 2018, 20:24

pozwoliłem sobie skopiować do tego tematu ciekawe posty z czatu. tutaj tak szybo nie zaginą
stesla pisze: Witam! Taka kartka z kalendarza. Dzisiaj mija dokładnie 13 lat, gdy 12/03/2005 w sobotę (bardzo ładny słoneczny dzień) o godz. 14:20 na wys. Jasła po UL984 (PADKA-LUXAR-DIBED) zobaczyłem po raz pierwszy Wunalę (VH-OEJ) w locie QF0032 [LHR-SIN-SYD]. Niestety żadne z istniejących wówczas forów, a istniało wtedy bodajże tylko jedno nie odnotowało tego faktu. Jumbo Pics już wtedy chyba nie istniało, a o jego istnieniu dowiedziałem się tuż po jego zamknięciu. Udało mi się jednak ściągnąć przed jego całkowitą likwidacją wszystkie strony z samolotów wysoko nad nami czy jakoś tam podobnego tematu. Z resztą tematów już niestety nie zdążyłem.
Darek Rz pisze: Darek Rz • sobota 10 mar 2018, 15:27
Pamiętam doskonale jak to wszystko ewoulowało. Na forum Jumbopics był wątek poświęcony samolotom pasażerskim na wysokościach przelotowych. W związku z tyż że wątek rósł w siłę i stawał się coraz bardziej popularny ( głównie ze wględu na zdjęcia robione przez lornetki i lunetki na których często niewiele było widać) ,ale ich rozpracowywanie dawało wielką frajdę. Stwierdzono że trzeba stworzyć zupełnie oddzielny temat poświęcony tej tematyce. Potem forumJumbopics upadło . Powstało kilka for ktore działały jednocześnie a nawet ze sobą konkurowały. Mniej więcej w tym okresie grupa chłopaków z południa stworzyła protoplastę naszego forum ( między innymi kolega Acekarol i nieżyjący DarekG). I tak to się rozwijało.
Darek Rz pisze:Jak coś pokręciłem to niech Sławek (Stesla) mnie poprawi :-)
Darek Rz pisze:Pomimo braku jakichkolwiek radarów były to piękne czasy i o wiele bardziej emocjonujące obserwacje. Samolot który przeleciał w odległości większej niż zasięg sprzętu optycznego był nie do zidenfikowania . Wprawdzie były acars i jego depesze ,ale to dawało żadnej gwarancji.Nie wspomnę o nocnych przelotach które były bardzo zagadkowe. Nikt nie był w stanie sprawdzić na 100% co to za samoloty latają nocą bo niby gdzie ? Wiadomo było tylko tyle że część z nich to loty powrotne. Były jednak wyjątki . Latający poUL999 B744 Japan Airlines który miał pięknie oświetlony ogon doskonale widoczny przez lornetkę. Ach co to był za widok.
Darek Rz pisze:Na początku nikt nie robił zdjęć przez teleskop. W sumie nie wiem dlaczego, ale jakoś nikt na to nie wpadł. Kto miał lustrzankę i duży obiektyw ten robił rozpoznawalne zdjęcia samolotów bardzo dobrej jakości. Mimo to samoloty były dosyć małe. Królowały lunety i lornetki do których przykladało się aparat.
Darek Rz pisze:Świetne zdjęcia jak na tamte czasy robił kolega Eltoro3 przy pomocy lustrzanki i dużego obiektywu. Warto poszukać ich w sieci jeśli jeszcze gdzieś są.
Darek Rz pisze:Gdzieś mniej więcej w latach 2004-2005 pojawiły się w Polsce pierwsze odbiorniki sbs1. Jeden z kolegów z naszego forum udostępniał mi czasami widok swojego pulpitu z włączonym sbs. Widziałem wtedy ruch nad połową Europy gdyż kilka sbs z różnych części Europy w m naszego kolegi było połączonych w sieć podobnie jak to jest teraz na Fr24.Tylko wtedy była to ścisła tajemnica bo nie wiadomo było jakie są prawne możliwości używania takich urządzeń. O tych odbiornikach wiedziała tylko garstka trzymających językza zębami ludzi. Wiadomo było że zabronione jest odbieranie sygnału z transponderów lotniczych gdyż nie są to dane przeznaczone dla osób prywatnych. Dlatego wszyscy się bali o tym mówić
ObrazekPlaneplotter: f1 Nikon D7200, GSO 10" TV PoweMate 2" 2X, Tamron 150-600 G2
Awatar użytkownika
misiek153
Donator
Posty: 465
Rejestracja: 27 maja 2012, 23:38
Lokalizacja: Kraków

13 marca 2018, 11:00

Coś w stylu "Jak to się wszystko zaczęło..." ;-)
CANON EOS 80D + GSO 10" i SYNTA 8", TAMRON AF 18-270 Di II VC PZD, TAMRON 100-400 F/4.5-6.3 Di VC USD, OLYMPUS 12x50
Awatar użytkownika
misiek153
Donator
Posty: 465
Rejestracja: 27 maja 2012, 23:38
Lokalizacja: Kraków

14 marca 2018, 11:16

Taki mały powrót do początków z RNAV i czasów kiedy na L984 coś się działo ciekawego...
Niestety, ale trasy nie zapisałem...

25.04.2012, g. 18:05
World Airways, MD11, N272WA, FL330
Obrazek
CANON EOS 80D + GSO 10" i SYNTA 8", TAMRON AF 18-270 Di II VC PZD, TAMRON 100-400 F/4.5-6.3 Di VC USD, OLYMPUS 12x50
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2278
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

14 marca 2018, 12:20

misiek153 pisze:
14 marca 2018, 11:16
Taki mały powrót do początków z RNAV i czasów kiedy na L984 coś się działo ciekawego...
Niestety, ale trasy nie zapisałem...

25.04.2012, g. 18:05
World Airways, MD11, N272WA, FL330
World, CMB534, LEJ-xxx, N272WA, MD11F, FL330, L984 E, G18:04 ;-) Wszystko dostępne na forum, kilka osób go wtedy złapało- https://www.rnavspotters.pl/viewtopic.p ... 778#p39778
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Intek AR-109, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
Awatar użytkownika
misiek153
Donator
Posty: 465
Rejestracja: 27 maja 2012, 23:38
Lokalizacja: Kraków

14 marca 2018, 12:23

Tak też myślałem :-P
CANON EOS 80D + GSO 10" i SYNTA 8", TAMRON AF 18-270 Di II VC PZD, TAMRON 100-400 F/4.5-6.3 Di VC USD, OLYMPUS 12x50
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2278
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

14 marca 2018, 13:16

misiek153 pisze:
14 marca 2018, 12:23
Tak też myślałem :-P
Jeszcze ciekawszy był DC10 również World Airways Cargo 20 marca 2010 po L984 na zachód :-)

Na pewno złapał go wtedy msciciel i ja
https://www.rnavspotters.pl/viewtopic.p ... 765#p33765
https://www.rnavspotters.pl/viewtopic.p ... 758#p33758
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Intek AR-109, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
Awatar użytkownika
misiek153
Donator
Posty: 465
Rejestracja: 27 maja 2012, 23:38
Lokalizacja: Kraków

14 marca 2018, 13:28

vader pisze:
14 marca 2018, 13:16

Jeszcze ciekawszy był DC10 również World Airways Cargo 20 marca 2010 po L984 na zachód :-)
Wtedy to ja jeszcze nie wiedziałem, że istnieje na świecie coś takiego jak RNAV Spotting :-P
CANON EOS 80D + GSO 10" i SYNTA 8", TAMRON AF 18-270 Di II VC PZD, TAMRON 100-400 F/4.5-6.3 Di VC USD, OLYMPUS 12x50
Awatar użytkownika
maciekA380
Moderator
Posty: 958
Rejestracja: 06 września 2009, 15:18
Lokalizacja: Dukla/Krosno

14 marca 2018, 14:07

One latały do Biszkeku (FRU). Tam znajdowała się baza wojsk USA.
Canon EOS 70D + Synta 8" (1200mm), Canon EOS 600D + 55-250 IS 55-250mm f/4-5,6 STM.
L984, L986, P746, M857, N5, (trochę dalej N133, UP27) + skróty
Awatar użytkownika
mpmomot
Posty: 57
Rejestracja: 15 maja 2016, 11:34
Obserwuję: 984, 985, 986, 744
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

05 lutego 2019, 21:34

Zdjęcie zrobione 05.05.2014 w Krakowie
Z tego co pamiętam leciał do Wiednia
p.s. adres na zdjeciu nieaktualny
Obrazek
Pozdrawiam
Marcin

Nikon D7100 + TAMRON 150-600 + Nikkor AF-S 70-300 VR + SIGMA 10-20 + Nikon Action 16x50
https://www.flickr.com/photos/121217084@N04/
Obrazek
Awatar użytkownika
K_M
Donator
Posty: 506
Rejestracja: 10 maja 2016, 18:15
Obserwuję: wszystko w promieniu do 50km
Lokalizacja: Grebocin

09 lutego 2019, 05:21

Concorde czyli najpiękniejszy samolot pasażerski jaki kiedy kolwiek powstał i powstanie ma dużo zdjęć "płotowych" ale niewiele przelotówkowych , poniżej kilka przykładów
Rekon pisze:
08 lutego 2019, 18:10
Ciekawostka, nie wiem czy wrzucał ktoś wcześniej na forum - Concorde na wysokości przelotowej. Niesamowity musiał być to widok i dźwięk :-)
Sensiss pisze:
08 lutego 2019, 19:01
Takie jeszcze znalazłem.
Sensiss pisze:
08 lutego 2019, 19:41
Jeszcze jedno bardziej z profilu. Więcej nie znalazłem ;-)
ObrazekPlaneplotter: f1 Nikon D7200, GSO 10" TV PoweMate 2" 2X, Tamron 150-600 G2
stesla
Posty: 301
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:56
Lokalizacja: Jasło

11 lutego 2019, 19:42

K_M i Rekon przy okazji tematu Concorde wrzucam ten filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=cbPh2llw0-M
Naprawdę warto go sobie obejrzeć i najlepiej od razu włączyć dźwięk na full, niezależnie od tego jaki posiada się w domu sprzęt. To i tak nie odda rzeczywistości. Lepszego filmiku z przekraczania bariery dźwięku nie znalazłem, tym bardziej, że słyszalny grom zależy w jakimś stopniu od wielkości maszyny, a zbliżonej do Concorde wnet pewnie na niebie nie zobaczymy. W dzieciństwie wielokrotnie udawało mi się to słyszeć. Ostatni raz słyszałem go jesienią 1994 lub 1995 w okolicach Krosna przy mocno zachmurzonym niebie. Pojawił się nagle i tym większe było moje zaskoczenie. Szyby owszem drżą w oknach, ale nie pękają i nie przestawiają się meble, jak niedawno wyczytałem gdzieś przy okazji przekraczania bariery dźwięku przez nasze F16. Jeśli chodzi o niego, to na pewno jest bardziej słyszalny i bardziej odczuwalny niż uderzenie pioruna (dla informacji dla niektórych użytkowników forum, którzy nigdy nie mieli okazji doświadczyć tego). Ten filmik podoba mi się również z drugiego względu. Pokazuje on dobitnie jak kobiecie potrzeba niewiele do szczęścia. Jej reakcja mówi sama za siebie.
ODPOWIEDZ