Strona 2 z 2

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 31 stycznia 2019, 20:17
autor: spinka
Trochę czystego nieba dziś było, więc testowałem.

Pierwszy był FDX26, info miałem 4 minuty wcześniej więc zdążyłem w tym czasie się ubrać i rozstawić statyw z kamerą.
Przeszedł wg wyliczeń jakieś 0.4° poniżej Słońca, był w odległości 28km więc przestrzelił. Obraz zastępczy ze Stellarium - 0.4° poglądowo na tle Słońca: W warunkach jak wyżej z filtrem słonecznym ND-5.0 czasy rzędu 1/2000s, 1/4000s zdają się być optymalne na mojej jvc.

Bliżej zachodu Słońca i już przez szybę próbowałem łapać RYR1930 startującego nad miastem.
Widziałem go wcześniej na fr24 jak się zawijał na pasie startowym.
Wznosił się, a obliczenia opierają się na wysokości lotu więc sytuacja się zmieniała z każdą chwilą, ale ostatnie wyliczenie podało 0.68° poniżej Słońca na 0.1km przed przecięciem azymutu Słońca przez samolot. Był wtedy 6.4km od punktu obserwacji i przez to udało mu się musnąć tarczę Słońca:


Przy tym ostatnim gdy Słońce było na 4° i trochę zmętnione więc czasy naświetlania ustawiałem powyżej 1/25s. Chwilę później nawet już bez filtra filmowałem zachód, bo przy maksymalnym czasie 1/2s już nic przez filtr nie było widać.

Tyle z eksperymentów, mogłoby być lepiej, ale chyba ma to ogólnie sens.

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 01 lutego 2019, 05:30
autor: spinka
spinka pisze:
19 stycznia 2019, 21:23
Na pewno jakieś przesunięcie w pionie jest, może za duża krzywizna na dole + minimalne przesunięcie w pionie, jak się zbierze trochę materiału porównawczego to pewnie dojdę co i jak.
Ale jestem głupi, FL300 != 30000ft n.p.m. :oops: :roll: :lol:

Kod: Zaznacz cały

Mode C altitude. Height relative to 1013.2mb (Flight Level). Not height AMSL..

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 03 lutego 2019, 16:59
autor: spinka
spinka pisze:
01 lutego 2019, 05:30
Ale jestem głupi, FL300 != 30000ft n.p.m. :oops: :roll: :lol:
W oryginalnym skrypcie Darrena obliczanie Alt (Alt/Az w stopniach) było wyciągane z odbieranej wysokości minus wysokość punktu obserwacji n.p.m.. Wydawało się logiczne i nie wnikałem w to wcześniej, ale zacząłem drążyć dlaczego mogę mieć rozjazd pomiędzy widoczną smugą i wyświetlaną pozycją. Wcześniej chyba zakładałem że wysokość która wychodzi z dump1090, to wysokość GPS (i jest to wysokość n.p.m) tak jak pozycja Lat/Lon.

Poczytałem trochę o Poziomach Lotu, QNH, QNE, QFE (np. tu i tu), również o tym co leci w komunikatach adsb.

Im dalej w las tym więcej drzew. W komunikatach adsb zaszyty jest offset pomiędzy HAE (Height above Ellipsoid) a wysokością baryczną, ale nie pojawia się on w outpucie dump1090 na porcie 30003, gdzie chyba zawsze występuje wysokość baryczna. Ten offset jest wyświetlany w szczegółowym trybie interactive dump1090. Nie wspomniałbym o tym gdyby nie pdf, z którego tak jakby wynika że a350 i a380 nadają tylko HAE, a nie wysokość baryczną, co mnie do reszty ogłupiło.

Na razie testowo dodałem korekcję odbieranej wysokości (Poziomu Lotu skalibrowanego na 1013hPa) o aktualne ciśnienie z METAR EPPO (nadawana_wysokość + ((1013 - aktualne_cisnienie)*30)), to powinno dawać w przybliżeniu rzeczywistą wysokość lotu n.p.m., ale pewnie pomieszałem QNE z QNH.
To dla lotów powyżej 6500ft czyli powyżej transition altitude (celowo pominąłem transition layer, przynajmniej na razie).

Poniżej 6500ft wysokościomierze są przestawianie na lokalne QNH i (znowu chyba) taka wysokość lotu nadawana w adsb,
ale już się gubię czy wtedy nadawana wysokość jest n.p.m czy nad poziomem lotniska. :lol:
Jeśli nad poziomem lotniska, które jest na takiej samej wysokości n.p.m. co mój punkt obserwacji to ok, jeśli jest to wysokość lotu n.p.m., to muszę jeszcze odjąć, tak jak wcześniej wysokość punktu obseracji przed obliczeniem Alt/Az.

Trochę się z tego chaos wyłania.

Wczoraj było niskie ciśnienie 994hPa i na sucho testowałem jak uwzględnienie tej różnicy wpływa na wynik obliczeń.
(1013-994)*30 = 570ft = ~190m różnicy w wysokości lotu. To przekłada się na różnicę w Alt/Az, zależnie od odległości.
Np. dla samoltou na FL350 w odległości 10km od punktu obserwacji to będzie 0.47°. Na zdjęciu na które nakładam współrzędne
to ~8 pikseli. Przy wyliczaniu możliwości tranzytu to też dużo.

Jak się wreszcie rozpogodzi to potestuję to względem smug widocznych na zdjęciach czy świateł samolotów widocznych na podejściu do Ławicy, bez tego to znowu gdybanie i pewnie wypisuję tu same bzdury. A jeszcze widziałem obliczenie z uwzględnieniem różnicy pomiędzy temperaturą standardową ISA, ale do obliczenia potrzebna jest temperatura na zewnątrz samolotu, więc "ooo-nie-nie-nie", wyparłem.

W międzyczasie, w ramach poszukiwania wiedzy, natknąłem się na kolejnego pdf-a
"The transmitted magnetic heading in Mode S does not correspond with the value of the magnetic heading (from
AHRS), neither the true heading (from FMS) or the true heading with magnetic variation (GPS) on-board."
Puszka pandory :lol:

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 03 lutego 2019, 17:37
autor: K_M
ja podziwiam takich zapaleńców jak ty czy Marcopolo bo ja na to za głupi jestem :-)

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 06 lutego 2019, 14:23
autor: spinka
B738, LOT, LOT3AN, CDG-WAW, SP-LWD, FL370, 02.06, 12:33


W tle słychać budowę, ale przebija się pikanie z powiadamiania w telefonie.
Po przejściu przez Słońce jeszcze dawało sygnał, bo szedł na Księżyc.
Na poniższym filmie z podglądu widać żółte i niebieskie linie, które wskazują gdzie trajektoria lotu przetnie się z azymutem Księżyca i Słońca (chyba kolory miały być odwrotnie, ale to detal). W opisie samolotu pojawia się przewidywana odległość kątowa od przecięcia Azymutu Słońca/Księżyca oraz odległość samolotu do tego przecięcia. Przy SDM6622 widać jeszcze pionową przerywaną linię, tj. odległość kątowa. Dane te są tu wyświetlane dla odległości kątowej +/- 10°, powiadamianie dźwiękowe mam obecnie na +/- 5°. W konsoli jeszcze mam czas w jakim samolot doleci do punktu przecięcia, chyba to dorzucę na podgląd też.


*od 0:11 dodatkowo fajnie smuga po SDM6622 rzuca cień na chmury.

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 06 lutego 2019, 17:13
autor: Sensiss
Wow, a to fajna sprawa :shock:.

No i gratki za tranzyt :-)

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 09 lutego 2019, 03:07
autor: spinka
Kolejny złapany tranzyt, tym razem dwa razy dalej niż poprzedni.

B738, Ryanair, RYR6, WMI-SXF, EI-DLG, FL310, 02.08 15:22 ~52km


Próbowałem na tle Księżyca łapać pomiędzy ADVAB a OBOLA.
Bezskutecznie - ogryzek oświetlony w 15% nie pomagał i niewiele się działo.
W ramach testu i odmiany od jvc podpiąłem guidecam z CMOS-em 1/3" do cztery-setki. Pewnie wykorzystam ten zestaw w przyszłości właśnie do łapania tranzytów.
Cudów nie ma, dodaktowo przez szybę, ale zawsze jest to jakaś dodatkowa alternatywa, tam gdzie idiotkam już nie wyciągnie, a synta się nie zmieści:
Filmy z obu kamer z dnia dzisiejszego.
- Mieszam z wróżeniem wysokości lotu n.p.m, ale jeszcze nie wiem czy jest ok. Więcej bezchmurnych dni z różnym ciśnieniem potrzebuję żeby to przetestować wizualnie. Dla lotów poniżej 6500ft chyba jest ok, ale przedwczoraj też tak myślałem a wczoraj SP-ARE pokazał mi że się myliłem.
- Przed całkowitym zniknięciem danych z podglądu po 60s bez sygnału, dodałem stopniowe zanikanie opisów dla progów czasowych 10/15/20/30s bez informacji o pozycji Lat/Lon.
- Wcześniej ślad był tylko dla *nastu ostatnich pozycji, teraz jest dla wszystkich odebranych, ale zanika stopniowo na całej długości.
- Co do pikania-powiadamiania, to po dzisiejszym dniu stwierdziłem, że nie chcę nawet wiedzieć jeśli coś przeleci dalej niż +/- 1°.
Jakiś margines błędu muszę zostawić, ale takich lotów np. +/- 3° od Słońca/Księżyca to dziś co chwilę, będzie mi się to pikanie śnić po nocach.

Filmy migoczą przy wschodzie/zachodzie, jeszcze, niestety.
WCR:

ASR:


Osobno kombinuję wersję z wyciętą obsługą składania danych ze zdjęciami. Sama *mapa* nieba z pozycjami samolotów i ostrzeganiem o przelotach w *zenicie*, tranzytach przez Słońce/Księżyc. W sumie dwa pythonowe skrypty, jeden przetwarza dane z dump1090 i wyświetla tabelkę z Alt/Az + zapisuje dane dla skryptu który to wizualizuje. Udało mi się to odpalić pod windowsem. To co się wyświetla to na razie okno z aktualizowanym co kilka sekund obrazkiem, ale czytam o generowaniu wykresów matplotlibem w czasie rzeczywistym, pewnie dałoby się to zamknąć docelowo w jednym skrypcie. Do tego - kolejna puszka pandory - spodobała mi się wizja wykresu 3d, coś a'la stellarium żeby można było obrócić/przybliżyć. Niby mam obracanie na jednej z kamer, ale tam raczej dane mają podążać za obrazem, a myślę o czymś mniej ociężałym.
Jeszcze na zakończenie - szukając sposobu na wyliczenie przecięcia toru lotu z azymutem Księżyca/Słońca skorzystałem z algorytmu, który liczy miejsce przecięcia dwóch ścieżek. I tak sobie pomyślałem, że może testowo zrobię wyliczanie gdzie przetną się trasy samolotów, a jeśli w pobliżu miejsca obserwacji, to czy oba samoloty dolecą tam jednocześnie. :lol:

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 09 lutego 2019, 21:55
autor: spinka
Do kolekcji z czterysety:

DH8D, LOT39B, TXL-WAW, SP-EQD, FL250, 02.09 20:00 ~37km

*MLAT, więc mi go nie przewidziało, ale jak go wypatrzyłem na fr24 nad granicą, to zdążyłem "ręcznie" policzyć gdzie przy FL250 musiałby dolecieć, no i tak poleciał. :mrgreen:

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 19 lutego 2019, 16:57
autor: spinka
Słońce jest jeszcze za nisko żebym mógł teleskopem łapać, więc tranzyty słoneczne tylko z HDcam.
Księżyc był idealnie pod syntę, ale niestety wszystko bokiem szło.

Poniżej takie małe zestawienie tego co ostatnio łapałem z podglądem w AllSkyRadar.

Przelotówki z tego posta 02.16:
FDX5030 SWR196
QFA10 z 02.17:
Tranzyt BCS3, Air Baltic, BTI630, MXP-RIX, YL-CSG, FL410, 02.17 13:35


A320, Wizz Air, WZZ504, WAW-LTN, HA-LYF, FL360, 02.18 15:44


W przypadku poniższego Swissa azymut na którym było Słońce zbiegał się kierunkiem lotu, więc na początku był spory błąd. (Pewnie też dlatego, że nadawany "track" jest zaokrąglony do pełnej liczby)
A320, Swiss, SWR1311, LED-ZRH, HB-JLR, FL380, 02.18 15:00


Poniżej 24h od niedzieli 18.02 rano i wyszczególnione złapane maszyny z tego dnia
Tranzyty:
WZZ504 3:53
SWR1311 3:36

Przelotówki z tego postu:
BAW139 2:38
AZA786 4:14
THY81D 4:16

I wszystkie które się zmówiły żeby przez całą noc przelatywać tuż obok Księżyca poczynając od:
BAW119 @4:20
RYR2GH i DLH722 @5:20
ANA218, LOT4VM, i MLAT-owe więc niewidoczne u mnie LOT6VB, LOT234 i pewnie jeszcze kilka @5:24
KAL916 5:46
DLH726 5:54


Powiadamianie mam teraz ustawione dla lotów które przejdą poniżej 2° odległości kątowej od Słońca/Księżyca, ale poniżej 1° nawet się już nie ruszam. Dużo ruchu Wa-wa <> Zachód leci na MLAT, więc na oko na fr24 mierzyłem i jak było coś obiecującego to wychodziłem popatrzyć. LOT4VM był o 3-4° za daleko, ale niewidoczny LOT6VB był bliżej i zabrakło mu może 0.5°.

Nocne Air France oczywiście wszystkie z daleka mnie omijały.
A dziś będą chmury więc pewnie wszystko poleci środkiem tarczy Księżyca. :lol:

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 24 lutego 2019, 02:46
autor: spinka
Zrobiłem allsky-owy heatmap z odebranych pozycji z ostatnich 10dni.
Żółte - poniżej 6500ft, no i EPPO na az ~240-260°
Czerwone - w zasięgu synty.
Fioletowe - raczej poza zasięgiem synty.
Po nałożeniu dróg lotniczych: P733 to chyba dwupasmówka, Air Baltic lata w obie strony tą trasą.
Dużo ruchu randomowego ruchu zwłaszcza E-W.

Wyszarzone, to obszary gdzie nie sięgam syntą:
Przykładowy rzut okiem z mojej studni.
Z tego miejsca, tak na styk, da się o świcie łapać ruch po L735, ale to okienko tam jest malutkie. :lol:

Re: AllSkyRadar - odwrócony flightradar

: 16 czerwca 2019, 16:10
autor: spinka
Osobny wątek na temat skryptu z powiadomieniami w pythonie "flight warning" viewtopic.php?f=6&t=1464