Historyczne drogi lotnicze

Wszystko o mapach górnej przestrzeni powietrznej.
chomik
Posty: 9
Rejestracja: 26 grudnia 2007, 12:28
Lokalizacja: Piaseczno EPWA/WAW
Kontakt:

14 sierpnia 2008, 23:00

Ostatnio zaintrygowała mnie kwestia przebiegu dróg lotniczych w okresie zimnej wojny. Być może ktoś potrafi mi odpowiedzieć na pytania (lub wskażę w sieci miejsce gdzie znajdę odpowiedzi):
  • Jak latało się na daleki wschód w okresie istnienia Związku Radzieckiego - czy drogi były takie same, czy też samoloty cywilne państw zachodnich musiały omijać teren ZSRR? Z tego co wiem np. z USA na Daleki Wschód latało się z ominięciem ZSRR i stąd w okresie, który mnie interesuje konieczność dotankowywania w Anchorage...
  • Czy istniały ograniczenia co do prawa przelotu nad Polską maszyn spoza bloku wschodniego?
  • Czy gdzieś w sieci można znaleźć stare mapy RNAV (skany/pdf'y)?
  • Może ktoś ma coś ciekawego na w/w tematy do powiedzenia? :mrgreen:
Pozdrawiam!
Cargo, cargo, cargo...
Awatar użytkownika
Gryni
Posty: 1095
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała EPBA
Kontakt:

15 sierpnia 2008, 21:37

Cześć,

Dobry temat :-) . Był nawet poruszany podczas dzisiejszego mittingu spotterskiego w Wojniczu ;-).
Osobiście nic mi się nie uchowało, żadne mapy, rozpiski i inne :-( . Ale jest kilku Kolegów którzy napewno coś wygrzebią.

Pozdrawiam.
ZRT460/457M
Awatar użytkownika
Rasog
Posty: 807
Rejestracja: 06 lutego 2007, 03:59
Lokalizacja: Dębica
Kontakt:

18 sierpnia 2008, 18:37

Witam!
Wyszperane na strychu i w piwnicy 8-)

Mapa AIP z 1989-90 roku. Dokreślone przezemnie cienkopisem dwie drogi lotnicze czyli UH82 JED-TOSPO oraz UH79 SIE-PODAN.
Obrazek
Jeśli admini uznają tą fotę za zbyt dużą to proszę ją zmniejszyć ;-)
Zeskanuje ją w lepszej jakości jutro.
Mam jeszcze mapy w dużym formacie Europy Zachodniej chyba z 1992 roku i Europy Południowej też z tego okresu. Też je jutro zeskanuje.
Niestety, większej dokladniejszej mapy Polski nie mam. Zaufałem kiedyś gościowi z Czechowic-Dziedzic, który prosił mnie o wysłanie ich w celu skopiowania na format A0. Gość się ulotnił i po mapach zostało wspomnienie. Nie musze dodawać że dla mnie to było coś więcej niż ZWYKŁA MAPA!!!! Tacy są ludzie :-(
Znalazłem jeszcze bardzo ważne materiały dla spotterów z długim stażem.
Dobowe zestawienia lotów FIR Wawa z 1995 roku.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Gryni
Posty: 1095
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała EPBA
Kontakt:

18 sierpnia 2008, 19:26

Aż się łezka w oku kręci jak widzę takie rarytasy...
Dzięki Rasog.
ZRT460/457M
chomik
Posty: 9
Rejestracja: 26 grudnia 2007, 12:28
Lokalizacja: Piaseczno EPWA/WAW
Kontakt:

21 sierpnia 2008, 22:43

Rasog pisze:Witam!
Wyszperane na strychu i w piwnicy 8-)

Mapa AIP z 1989-90 roku. Dokreślone przezemnie cienkopisem dwie drogi lotnicze czyli UH82 JED-TOSPO oraz UH79 SIE-PODAN.
(...)
Ciekawe - nie widzę odpowiednika UL980...
Cargo, cargo, cargo...
G@wron
Posty: 1168
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:40
Obserwuję: L621
Lokalizacja: Warszawa - EPWA

21 sierpnia 2008, 22:57

Rasog, niezłe materiały, w zestawieniu w sumie mało się zmieniło, widać Tu-134, 727, DC-9 i MD-11 THAI :-)
Mapki kozackie, widać, moje rejony były pustynią RNAV.
Pozdrawiam, Łukasz.
cibarius
Posty: 148
Rejestracja: 14 czerwca 2008, 23:25
Lokalizacja: Białogard
Kontakt:

22 sierpnia 2008, 11:27

Rasog pisze:Witam!
Wyszperane na strychu i w piwnicy 8-)
Rasog, mógłbyś pstryknąć pomorze zachodnie? Interesuje mnie miejscowość Podborsko, koło Białogardu. Kiedyś tam stacjonowała zaprzyjaźniona armia ze swoimi rakietami balistycznymi. Wpadła mi kiedyś w łapy mapa z granicami tej jednostki. Ta granica była zaznaczona tak jak granica państwa :shock: Oczywiście nie było mowy o jakis lotach nad tą jednostka. No ale czasy sie zmieniaja, teraz otworzyli idealnie nad nią UM70 :-D .
P.s Widziałem równiez mapy, gdzie w miejscu podborska była po prostu biała plama ;-)
Synta 12" EOS 450D Canon 55-250 mm f/4-f/5.6 EF-S IS DG Uniden USC 230-E
UN983 UL730 UL617 UM70
Białogard 53° 99' N 16° 00' E Radar
http://www.stowarzyszenie-swidwin.pl/
Awatar użytkownika
Darek Rz
Posty: 898
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:02
Lokalizacja: Dąbrowica k.Lublina

22 sierpnia 2008, 11:42

G@wron pisze:Rasog,
Mapki kozackie, widać, moje rejony były pustynią RNAV.
Witam
Ja z końca lat osiemdziesiątych pamiętam że w miejscu dzisiejszego UM984 była jakaś droga która przebiegała blizej Lublina i była dwukierunkowa :mrgreen:

pozdrawiam
Kronos BP 26x70 , Garrett 30x100 ,Nikon Sportstar 8x25 EX
Awatar użytkownika
Rasog
Posty: 807
Rejestracja: 06 lutego 2007, 03:59
Lokalizacja: Dębica
Kontakt:

22 sierpnia 2008, 23:09

Cześć!

Chomik o UL980 wtedy jeszcze ptaszki nie ćwierkały. UL980 powstała długo po odwilży i rozpadzie ZSRR końcem lat 90'. SAS do Kijowa na MD80-82 leciał wtedy WAR-DIBED i dalej na NE do KBP!!! Kółko że hej!
Zamiast UL980 była wtedy droga UR232 TRZ-JAB na niej odbywał sie ruch z pominięciem ZSRR od południa.
Gawron jak to mówią sąsiedzi z południa "to se ne wrati" :-( Maszyny wtedy lataly prześliczne.
cibarius Twoich okolic mam tylko tyle, mam nadzieję że ta mapka w czymś Ci pomoże. Sorki za jakośc z braku czasu nie wrzuciłem tego na skaner A3 :-?
Obrazek
Przepraszam za rozmiar mapki i jej pożółką barwę.
Pustki nad zachodnią Polska dają dużo do myślenia w kontekście ówczesnego ruchu lotniczego.
DarkuRz z tego okresu opodal Lublina kojarzę tylko UH82 i wiem że maszyny latały w sporych odległościach od jego osi.
Grim Jester będzie wiedzial więcej w końcu to był jego rewir, a i prawdopodobnie ma jeszcze zachowane odbitki tych map , które mi wcieło. Coś wymyślimy i poszperamy ażeby pokazać jeszcze więcej dróg lotniczych nad Polską.
Awatar użytkownika
grztus
Posty: 1143
Rejestracja: 05 lutego 2007, 17:57
Lokalizacja: Radom/Warszawa
Kontakt:

23 sierpnia 2008, 00:35

Maszyny latały wtedy sporo od osi, bo i korytarze były duuuuużo szersze. Jak przy okazji będę w moim rodzimym aeroklubie, to odszukam mapę która kiedyś wisiała tam na ścianie, lotnicza mapa polski chyba z '84 roku. Pamiętam jak zawsze się dziwiłem, że te drogi takie szerokie na niej. Zapewne wiązało się to również z mniej dokładnym wyposażeniem nawigacyjnym na ziemi i w samolocie (chociażby radiale NDB).
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
Awatar użytkownika
Darek Rz
Posty: 898
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:02
Lokalizacja: Dąbrowica k.Lublina

23 sierpnia 2008, 08:34

Witam

Wrzucam wycinek mapki z pomorza zachodniego i swoich okolic .
Obrazek

Obrazek
Jak widać w okolicach Ustil i Rolka nie było .........nic ...

pozdrawiam
Kronos BP 26x70 , Garrett 30x100 ,Nikon Sportstar 8x25 EX
Awatar użytkownika
Rasog
Posty: 807
Rejestracja: 06 lutego 2007, 03:59
Lokalizacja: Dębica
Kontakt:

23 sierpnia 2008, 15:05

Darku skąd to ja znam te mapy :mrgreen: -wstaw jeszcze proszę fragmenty poniżej SUI-USTIL.
ODPOWIEDZ