Smugi kondensacyjne

Forum o sprawach nie zawsze związanych z lotnictwem.

Moderator: misiek153

CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Przeglądając niedawno stronę, na którą często zaglądam - "Twoja Pogoda"natknąłem się na coś co może być dla nas interesujące. Mianowicie kilka zdań komentarza jak powstają smugi, które warto przeczytać i do tego fajne zdjęcie:

Obrazek
Smugi kondensacyjne przecięły Bałtyk

(17.03.2009) - Nad zachodnim krańcem Morza Bałtyckiego pojawiły się wczorajszego popołudnia utrzymujące się przez dłuższy czas smugi kondensacyjne, czyli szlaki pozostawiane przez samoloty. Jak się możemy przekonać spoglądając na zdjęcie satelitarne, które zamieszczamy pod artykułem, w szczelinie pomiędzy kolejnymi zbiorowiskami chmur pojawiają się linie, które się ze sobą przecinają. Większość szlaków prowadzi nad północną część terytorium Niemiec. Niektóre szlaki przecinają niebo nad duńską wyspą Bornholm. Zobaczenie szlaków prowadzących nad polskimi miastami jest utrudnione przez chmury, które wiszą nad Pomorzem. Jeśli się dobrze przyglądniemy to jednak zobaczymy, że niektóre ze smug zmierzają ku naszemu krajowi. Linie pozostawiane przez samoloty zwykle rozpływają się w powietrzu już w ciągu kilkudziesięciu sekund po swoim pojawieniu się, ale czasem zdarza się, że ich panowanie wydłuża się. Zdarzają się dni, kiedy smuga kondensacyjna pozostaje na wiele godzin, w międzyczasie rozszerzając się i przysłaniając całe niebo. Smuga kondensacyjna nazywana jest w meteorologii chmurą cirrocumulus. Tworzy się ona w wyniku skraplania się pary wodnej w silnym przechłodzeniu. Kropelki pary wodnej przy bardzo niskiej temperaturze natychmiast zamarzają i pojawia się lekka chmura piętra wysokiego. Podczas panowania lokalnego miniaturowego wyżu 5-10 kilometrów nad powierzchnią ziemi wiatr był bardzo słaby, więc nie był w stanie rozmyć smug, w dodatku odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza je idealnie zakonserwowały. http://www.twojapogoda.pl


Postanowiłem nieco podrążyć temat stąd mój mail z pytaniem" "Jak to się dzieje, że w niektóre dni smugi w ogóle się nie pojawiają mimo dobre pogody?"
Oto odpowiedź:

"Witamy

Odpowiedź na pytanie jest nieco skomplikowana, jednak postaramy się, aby brzmiała zrozumiale dla każdego. Otóż smugi kondensacyjne powstają przede wszystkim wtedy, kiedy powietrze na pułapie lotu samolotu posiada dostatecznie niską temperaturę i wilgotność. Emitowane przez samolot spaliny posiadające dużą ilość pary wodnej powstałej w procesie spalania się materiałów pędnych, ulegają ochłodzeniu. Następuje wówczas skraplanie się pary wodnej, a drobne kropelki zamarzają, co powoduje powstanie charakterystycznego szlaku. Najłatwiej zjawisko to tworzy się w powietrzu pełnym pyłów i zanieczyszczenia. Dlatego większość smug utrzymuje się na zimowym niebie podczas panowania pogodnego wyżu. Im powietrze jest mniej zanieczyszczone, tym smugi szybciej zanikają, a często w ogóle się nie tworzą. Nie ma ich w momencie, kiedy krople nie są w stanie osadzić się na pyłach unoszących się w powietrzu. Swoje obserwacje najlepiej więc prowadzić z użyciem mapy zanieczyszczenia powietrza, która dostępna jest pod adresem: http://www.prevair.org/fr/index.php Im częściej dominuje kolor żółty, pomarańczowy i czerwony, tym większa szansa na solidne smugi kondensacyjne. Im bardziej niebieski kolor, tym szansa mniejsza. Mapy dotyczą niskich warstw atmosfery, więc nie zawsze będą one odpowiadać warunkom panujących na wysokości przelotowej.

Pozdrowienia
Redakcja portalu "Twoja Pogoda"
"

Również z tego miejsca przesyłam do redakcji "TP" podziękowania!
Pozdrawiam DŚ
Awatar użytkownika
geo
Donator
Posty: 401
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:24
Lokalizacja: Mermet/Tczew
Kontakt:

http://www.geo.tcz.pl/pogoda/teoria/smugi.jpg
to tu jeszcze ode mnie troche teorii ;-)
konan 400D & 60D & rubinar 1000mm & synta 8"
http://geo.tcz.pl/projekt_2019/
Awatar użytkownika
grztus
Posty: 1248
Rejestracja: 05 lutego 2007, 17:57
Lokalizacja: Radom/Warszawa
Kontakt:

O fajnie! Dzięki! Wszyscy na nosa wiemy co i jak, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z teorii :idea:
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
Awatar użytkownika
Darek Rz
Posty: 903
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:02
Lokalizacja: Dąbrowica k.Lublina

Witam

Pozwolę sobie nie zgodzić się z jednym ze zdań napisanych przez redakcje Twoja Pogoda . cyt. Dlatego większość smug utrzymuje sie na zimowym niebie podczas panowania pogodnego wyżu "Otórz właśnie podczas panowania pogodnego wyżu w zimie smugi kondensacyjne sa bardzo krótkie i natychmiast zanikaja lub nie ma ich wcale .
Obserwuje smugi od wielu lat i wlasnie w zimie podczas wyżu powietrze jest najczystsze i najbardziej stabilne . Co innego latem podczas wyżu ktory utrzymuje się wiele dni powietrze przypomina mleko . Takze na pewno nie jest tak jak napisała redakcja w cytowanym przezemnie zdaniu .

pozdrawiam
Kronos BP 26x70 , Garrett 30x100 ,Nikon Sportstar 8x25 EX
Sensiss
Donator
Posty: 366
Rejestracja: 01 marca 2015, 12:16
Obserwuję: T270, T727, L735, L23
Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie

Hej, pierwszy raz zabrakło mi znaków na czacie to piszę tutaj, w 10 letnim już wątku :-)

Korzystając z pogody focę przelotówki i zauważyłem rzecz która wprowadziła mnie w dużą konsternację. Nie widziałem jeszcze takiego zjawiska, a na pewno nie w takim stopniu intensywności. Maszyny które leciały po L735 z dużej odległości wyglądały jakby leciały w ogóle po innej trasie. Na tyle mnie to zmyliło że sprawdzałem co to tam z tylu jeszcze leci. Jak już byłem pewien że to to na co czekam, w miarę zbliżania się do mnie wyglądały jakby leciały centralnie w zenit do mnie. Dopiero kilka kilometrów przede mną zaczęły wyraźnie mijać mnie bokiem, mimo że leciały tym samym kursem całą drogę. Kilka minut później miałem następne dwie maszyny, które miały akurat przelecieć w samym zenicie, a z daleka wyglądały jakby miały minąć o 50km. Stałem tak i patrzyłem na te smugi i w głowie miałem wielkie WTF :-P Mijając mnie smugi też od razu były skierowane w tak nienaturalnym dla mojego nieba kierunku, że to na prawdę wyglądało jakby te maszyny leciały inaczej niż w rzeczywistości. Znacie przyczynę tego zjawiska? Spotkaliście się już z czymś takim? Czy wpływają na to jakieś optyczne właściwości dzisiejszego powietrza, czy to może bardzo silny wiatr na wysokościach przelotowych, zdmuchujący smugę zaraz po jej utworzeniu? Chociaż smugi były równe i nieposzarpane, chociaż widziałem już dziś A333 AFL który miał smugę poszarpaną przez wiatr jak sinusoida :-P

Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam :-D
Synta 10", Nikon D7200/Sony NEX3, teleskop 114/900.
https://www.flickr.com/photos/130505573@N08/
Awatar użytkownika
K_M
Donator
Posty: 619
Rejestracja: 10 maja 2016, 18:15
Obserwuję: wszystko w promieniu do 50km
Lokalizacja: Grebocin

Silny jetstream teraz na fl300 340 nad PL wieje 100 180 kt z mniej więcej z N na S

https://www.windy.com/?250h,53.002,18.062,5
ObrazekPlaneplotter: f1 Nikon D7200, GSO 10" TV PoweMate 2" 2X, Tamron 150-600 G2
ODPOWIEDZ